Matkan, ajan ja nopeuden laskeminen ei itse asiassa ole lainkaan vaikeaa. Näiden tietojen laskeminen on vieläkin tärkeä taito muun muassa merenkulun parissa työskenteleville. Näillä laskuilla voidaan laskea laivan tai veneen sijainti. Nykyään on tietenkin käytössä satelliittipaikannusjärjestelmä, mutta ongelma tilanteessa nämäkin taidot on hyvä osata.
Lähes kaikilla kauppalaivoilla on käytössä sähköinen kartta- ja navigointijärjestelmä. Hienoimmissa laitteissa on vielä kaksi päällekkäistä järjestelmää. Eli toisen rikkoontuessa toinen jatkaa toimintaansa. Lisäksi laitteet ovat varmistettuja akuilla. Jos jostain syystä satelliittisignaali häviää tai antenni vaurioituu, järjestelmä osaa määrittää sijainnin laskemalla sen matkasta, ajasta, nopeudesta ja aluksen kompassisuunnasta. Tätä kutsutaan DR ( Dead Reckoning) laskuksi.
DR- sijainninmääritystä voi tietenkin harrastaa aivan tavallisella paperikartalla ja kynällä. Siksi nämä laskut ovat jokaisen veneilijän perustietoa. Tietenkin laskut voidaan laskea millä tahansa yksiköillä. Merenkulku on hyvä esimerkki, koska siellä näitä laskuja käytetään ihan oikeasti vielä tänäkin päivänä.
Lisätietoja merenkulun navigoinnista löydät täältä.
Laskukolmio
Helpoin tapa laskea matkaa, nopeutta tai aikaa on käyttää laskukolmiota. Sen voi opetella ulkoa ja tarvittaessa kirjoittaa paperin nurkkaan helpottamaan laskuja. Kolmiota käytettäessä yksiköiden pitää olla oikeat
Laskettaessa merenkulkulaskuja:
- Matka on merimaili (mpk)
- Aika on tunti (h)
- Nopeus on solmu (kn)
Laskettaessa esimerkiksi autoilun laskuja:
- Matka on kilometri (km)
- Aika on tunti (h)
- Nopeus on kilometriä tunnissa (km/h)
Laskukolmiosta valitaan laskettava suurre ja lisätään arvot jäljelle jääviin kohtiin. Matkan alla on jakoviiva ja ajan ja nopeuden välissä kertomerkki.
Matka
Jos halutaan laskea matka, jäljelle jää aika ja nopeus. Eli kolmiosta katsottuna matka = aika x nopeus.
Esimerkiksi, jos laivan nopeus on 20 solmua ja se matkustaa 6 tuntia, mikä on sen matkustama matka?
Matka (mpk) = 20kn x 6h
Matka on 120 merimailia.
Aika
Jos halutaan laskea aika, kolmioon jää jäljelle matka ja nopeus. Eli kolmiosta katsottuna aika = matka/aika.
Esimerkiksi, jos laiva nopeus on 20 solmua ja se kulkee 120 merimailin matkan, kuinka kauan sillä kestää?
Aika (h) = 120mpk / 20kn
Aika on 6 tuntia.
Nopeus
Jos halutaan laskea nopeus, kolmioon jää matka ja aika. Eli kolmiosta katsottuna nopeus= matka / ajalla.
Esimerkiksi, jos laiva kulkee 120 merimailin matkan 6 tunnin aikana, kuinka nopeasti se on kulkenut?
Nopeus(kn) = 120mpk / 6h
Nopeus on 20 solmua.
Nyt kun vain muistat kolmion ja opettelet käyttämään sitä, niin suoriudut edellä olevista tehtävistä milloin tahansa. Olipa se sitten ylioppilaskirjotukissa vai veneessä keskellä Itämerta.
Saattaisit olla kiinnostunut myös särmiön pinta-alan laskemisesta.